De Weinschenker
zonder beeld
Vrienden van de Goede Wijn II

Weer werden wij voor de zoveelste keer van klanten gewezen op hun ervaringen met Vrienden van de Goede Wijn. Wij hebben elders al een sterk verhaal staan van de praktijken met "Goede" wijn. Het volgende stukje werd ons toegestuurd:

'Mijn vraag is simpel: waarom worden de praktijken van 'Vrienden van de Goede Wijn'(een initiatief van Albert Heijn) nooit aan de kaak gesteld? Met stijgende verbazing zie ik in de maandelijkse brochure hoe de Vrienden kunnen kiezen uit de beste aanbiedingen van wijnen uit gebieden die helemaal in zijn.
Dat laatste mag dan misschien kloppen, maar wat er daadwerkelijk geboden wordt, daar lusten de honden geen brood van. Neem nou het maart 2002 nummer. De collectie Rhônewijnen onder het Laurus label (Meffre) wordt (voor de zoveelste keer) weer eens in de schijnwerpers geplaatst: zeer dubieuze kwaliteit uit voornamelijk 97 voor hoge prijzen, en dat terwijl menig andere leverancier al tijden interessante wijnen uit de betere jaren 98, 99, en 2000 weet te verkopen.
Men denke aan de Rhônewijnen die deze maand bij Gall & Gall naar voren worden geschoven zoals de Montius Gigondas 99 of Côte du Rhône Villages Beaumes de Venise 99. Voorbeeldige wijnen, aangeboden door n.b. hetzelfde concern, dus het kan wel.
Ik heb al veel langer de indruk dat de lezer van de brochure van de Vrienden van de Goede Wijn gelokt wordt om slecht verkoopbare restanten aan te schaffen zoals een Laurus Gigondas 97 voor € 11,75 en dat terwijl de wijn al lang geleden met de grond is gelijk gemaakt door Per-Hendrik Mansson van Wine Spectator (77 punten). Of de Vacqueyras uit hetzelfde jaar, al bijna even slecht. Van een tijdje terug weet ik me nog wel wat exclusieve Bordeaux-aanbiedingen te herinneren wat in mijn ogen pure oplichterij moet zijn geweest. Ik bestel al tijden niets meer bij deze AH club, en ik ben benieuwd hoelang ze me de brochure nog toesturen opdat ik maandelijks nog wat te huilen heb.' Ron Langeveld
Naschrift redactie(Perswijn): De constatering dat de Rhônewijnen van Gall & Gall beter zijn dan die van Albert Heijn, lijkt grotendeels te kloppen. In verschillende stukken en interviews, ook in columns, hebben we al meerdere malen gesteld dat het met de inkoop van grote bedrijven als Albert Heijn droevig is gesteld, vooral door het gebrek aan mankracht op deze afdelingen. Het is duidelijk dat de inkoper van Gall & Gall duidelijk meer kaas gegeten heeft van wat goede en interessante wijnen zijn. Het is dus ook een persoonlijke inbreng die een rol speelt.
Naschrift van De Weinschenker: Weer een prachtig stukje bewijs van de bedrieglijke wijnverkoopmethoden van de grootgrutters. Toch hoort daar ook Gall en Gall bij, zoals u in eerder geplaatste stukken in de website van De Weinschenker op kunt maken. Ook dit bedrijf heeft zowel de geld-in-het-laadje-brengers als ook de klantenlokkers in ruime aantallen in alle filialen staan.
ook hier geen beeld
Proost   Zum Wohle   Prosit   Salute   Cherio   Sante
Flessenpost naar De Weinschenker
™De Weinschenker1203